mgr Katarzyna Nowicka, mgr Tomasz Piątek
Integracja bilateralna jest to umiejętność koordynacji i współpracy obu stron ciała ( góra- dół, przód-tył, lewo-prawo). Uzależniona jest ona od pracy mózgu. W wieku szkolnym mózg powinien osiągnąć już dominacje półkulową i specjalizację funkcji. Szybkość tego procesu jest uzależniona od tempa mielinizacji połączeń korowych
i międzypółkulowych.
Symptomami zaburzeń integracji bilateralnej są:
- zaburzona koordynacja obustronna – widoczna podczas łapania piłki, krążenia rąk, tułowia, wykonywania pajacyków
- trudności z rozróżnianiem stron ciała
- problem z przekraczaniem linii środkowej ciała
- niewykształcona lateralizacja
- niskie umiejętności wykonywania ruchów sekwencyjnych (np. kopanie piłki w ruchu, łapanie piłki po koźle)
- często towarzyszą zaburzeniom posturalno-ocznym
Stosowanie ćwiczeń dwustronnej integracji dostarcza centralnemu ośrodkowi nerwowemu dziecka bodźców, które można porównać do doświadczeń uzyskiwanych przez niemowlęta w pierwszym roku życia (związane z plastycznością mózgu).
Stosowanie ćwiczeń poprawia u dziecka:
- świadomość ciała
- równowagę statyczną i dynamiczną
- kontrolę postawy
- współpracę między półkulową
- współpracę obu stron ciała, a tym samym koordynację ruchową
- poczucie kierunku, planowanie ruchu i sekwencyjność
- automatyzację ruchu
- zdolności fizyczne, poznawcze, percepcyjne, uwagę i pamięć
Terapia odbywa się zarówno indywidualnie jak i grupowo (w grupie przedszkolnej lub szkolnej).